Seuran historia - iloa liikunnasta jo vuodesta 1953

Helmikuun 22. päivänä 1945 kokoontui 25 urheilua harrastavaa naista Kiuruveden Suojalle keskustelemaan "kuinka tärkeää olisi naisurheiluseura paikkakunnallemme".

Kokous päättikin perustaa sellaisen Voimistelu- ja Urheiluseura Jänteen yhteyteen naisjaostona kuten oli tapana siihen aikaan monissa seuroissa.

Jaoston toiminta jaettiin liikuntakasvatukseen, taloudenhoitoon ja henkiseen puoleen.

Sodan jälkeen oli tietysti pulaa kaikesta, mutta uutterat naiset hankkivat varoja mm. pitämällä iltamissa ravintolaa ja vuokraamalla astiastoja sekä järjestivät monenlaista toimintaa. Lajeina olivat mm. urheilu- ja hiihtokoulut, uinnin opetusta ja pesäpalloa voimistelun lisäksi. Harjoituksista ilmoitettiin urheiluliikkeen ilmoitustaululla, koska ei ollut vielä paikallislehteä somesta puhumattakaan.

50- luvulla Suomen Liikuntakasvatus liiton naiset kiersivät ympäri Suomea ja kannustivat naisjaostoja perustamaan oman seuran. Näin tapahtuikin sitten vuonna 1953.

Kiuruveden Voimistelijat 60 vuotta (Vuonna 2013)

Kiuruveden Voimistelijat 70 vuotta (Vuonna 2023)